De la preluarea mandatului la șefia Guvernului, Marcel Ciolacu a reușit să mobilizeze resursele țării pentru investiții ce au atins un nivel fără precedent pentru ultimii 5 ani. Investițiile în infrastructură constituie în prezent „locomotiva” dezvoltării României, sprijinind în același timp atât sectorul construcțiilor, cât și activitatea producătorilor români de materii prime și materiale.
în 2023, valoarea investițiilor publice a fost de 101 miliarde de lei, adică peste 20 de miliarde de euro (detalii). PSD respectă astfel angajamentele din programul de guvernare de a face din investiții un motor esențial al creșterii economice.
Pentru 2024, investițiile publice prognozate vor fi mai mari cu 20% decât anul trecut, fiind prevăzute peste 120 de miliarde de lei de la bugetul național și din fonduri europene, ceea ce reprezintă echivalentul a 7,2% din PIB. România se apropie astfel de ținta de 10% din PIB, anunțată de Premierul Ciolacu încă din mai 2023.
În aceste zile, o mulțime de „cunoscători” spun că România ratează jaloanele PNRR și „că vom pierde banii”. Realitatea stă altfel, deoarece banii europeni au finanțat și vor continua să finanțeze puternic investițiile publice.
La jumătatea lunii februarie, contractele finanțate prin PNRR erau semnate în proporție de 100%, iar lucrările sunt deja în faza de execuție pentru toate aceste contracte. Valoarea totală a celor 18 contracte este de 27,7 miliarde de lei, fără TVA, iar suma acoperă un total de 412 km de autostradă.
În 2023, conform CNAIR, bugetul de 12,7 miliarde lei, a fost utilizat în totalitate pentru modernizarea şi întreținerea infrastructurii rutiere, în timp ce absorbția fondurilor europene pentru construcția de noi obiective a ajuns la 114,64%.
Creștere cu +43% a investițiilor în infrastructura de transport
Datele statistice confirmă efectele pozitive ale atragerii a fondurilor europene de către Guvernul PSD: volumul lucrărilor de construcții, motorul principal al creșterii economice, a înregistrat o creștere de peste 25% în decembrie 2023 față de aceeași perioadă a anului precedent.
În cadrul acestei creșteri, construcțiile inginerești, în special infrastructura de transport, au avut o pondere semnificativă (+43%), beneficiind de fondurile europene din PNRR sub formă de împrumuturi.
Execuția bugetară din ianuarie demonstrează că lucrările intense pe șantierele de infrastructură absorb sume semnificative de bani, atât din bugetul național, cât și din împrumuturi.
Ministerul Transporturilor, a cheltuit peste 370 de milioane de lei în ianuarie, folosind împrumuturile din cadrul PNRR pentru a plăti lucrările efectuate la proiectele de infrastructură feroviară și rutieră. Pentru 2024, ținând de gradul efectiv de realizare din prezent, se estimează deschiderea circulației pe încă aproximativ 190 km de drum de mare viteză.
Astfel, pe Autostrada A3 vor fi finalizați în acest an încă 12,24 km; Pe Autostrada A0, aproximativ 40 de kilometri; pe Drumul Expres Dex12 Craiova – Pitești, încă 50 de kilometri, iar pe Autostrada A7, încă 65 de kilometri.
La cele de mai sus se adaugă 13 km pe Legătura Centura Oradea – Autostrada A3 (Biharia) și 10,7 km pe Dex Brăila – Galați – 10,76 km.