Decizia de astăzi a Comisiei JURI este una profund incorectă, contrară Regulamentului de Procedură a Parlamentului European și eminamente politică.
Este incorectă pentru că potențialul conflict de interese, avut în vedere de Comisie în prima fază a evaluărilor, a fost stins definitiv, prin angajamentul meu de a achita creditul conform scrisorii anexate.
Comisia a fost informată cu privire la acest aspect, ca urmare a scrisorii trimise de mine către Președinta Comisiei JURI, coordonatorilor fiecărui grup politic din Comisia JURI și tuturor membrilor acestei Comisii.
Este de precizat că stingerea conflictului de interese a fost o acțiune proactivă. Am considerat necesar să intervin pentru a elimina orice dubiu din partea Comisiei JURI, chiar dacă aceasta nu a făcut recomandări, așa cum îi cerea Regulamentul și chiar dacă posibilul conflict de interese era, în esență, o finanțare în acord cu legislația electorală din România.
Decizia Comisiei JURI se situează și în afara Regulamentului de Procedură deoarece conform articolului 2, paragraf c), Comisia Juridică ar fi trebuit să ofere o serie de recomandări care să ajute candidatul să rezolve eventualele neclarități. Recomandările pot merge până la a i se indica respectivului candidat să renunțe la bunurile sau acțiunile care ar crea posibile conflicte de interese sau să găsească soluții financiare pentru a stinge un posibil conflict – așa cum a procedat în cazul altor comisari desemnați de către guvernele lor din Austria și Spania. În ultimă instanță, Comisia JURI poate să sugereze chiar schimbarea portofoliului. Niciunul dintre acești pași nu a fost respectat.
În aceste condiții, este evident că decizia Comisiei JURI a fost una politică. Majoritatea Comisiei a urmărit doar să incrimineze și să discrimineze, nu să sprijine procesul de audiere și să ofere soluții, așa cum îi cerea Regulamentul. Este acum clar că interesul Comisiei nu a fost să clarifice, ci să blocheze candidatura României.
Le voi prezenta această situație Președintelui Parlamentului European și Președintei desemnate a Comisiei Europene.
Trebuie spus că atitudinea incorectă a Comisiei JURI a fost încurajată de opoziția din România, în frunte cu Președintele Iohannis, care anunța cu o oră înaintea deciziei că dorește consultări pe tema nominalizării unui nou comisar european. De asemenea, trebuie menționat lobby-ul negativ agresiv exercitat de liderul Grupului Europarlamentar Renew Europe, Dacian Cioloș, împotriva României. Președinta Comisiei JURI, membră a Grupului Renew Europe, s-a conformat pur și simplu unei linii politice ostile candidaturii românești pentru funcția de comisar european.
De asemenea, un rol important l-a avut și europarlamentarul Siegfried Mureșan căruia i s-a propus, ca și altora, funcția de comisar european, în cazul respingerii candidaturii mele.
Din păcate, se dovedește, din nou, că forțele politice de dreapta acționează chiar și împotriva României pentru a-și satisface interesele politice și electorale.
Rovana Plumb,
Europarlamentar PSD și președinta OFSD
Textul scrisorii trimise către Președinta Comisiei JURI, coordonatorilor fiecărui grup politic din Comisia JURI și tuturor membrilor acestei Comisii poate fi consultat mai jos:
Brussels, 30 September 2019
Ms. Lucy Nethsingha
Chair
Committee on Legal Affairs
Ms. Chair,
I took note of the exchange of letters between you and President David Sassoli, following the examination of my declaration of financial interests by the Committee on Legal Affairs, you are chairing.
I understand the legitimacy of the concerns about the occurrence of a possible conflict of interest, but let me once again express my good faith in view of responding to your concerns.
However, I regret that, in accordance to the understanding of some members of JURI, the Committee concluded that no actual solution to overcome the possible future conflict of interest, the Committee has identified, could be found, and therefore no recommendation could be formulated, thus my unfitness and inability to exercise the function designated by the President-elected of the European Commission, as well as any other similar function, being definitely and completely established. I thought that my answers to the questions concerning the ways I envisaged for extinguishing my debt were enough to wave the members’ concerns. If I were told that those were not appropriate as solutions for coping with the conflict of interest I would have proposed some other means to solve the problem, which only I could have offered and put in place.
Bearing this in mind, and in order to deblock the situation, I have made some steps which I am confident JURI will find as an appropriate solution. Thus, I have offered to the creditor of the reimbursement (physical person) two apartments I own in Romania, which are already declared in the financial declaration and she accepted as an immediate, full and final payment of my debt. Consequently, the debt which generated your concern does not exist any longer. As soon as possible, until 23 of October 2019 when the European Parliament will vote the new Commission, the solutions mentioned above will be put in place.
Hoping that this arrangement will offer the Committee you chair an appropriate ground for getting rid of its concerns and for formulating a positive opinion on the matter, I fully remain at your disposal for further clarification.
Please accept the expression of my highest consideration.
Rovana Plumb (MEP)
Commissioner-designated for Transport